De machine-industrie in Turkije is gegroeid met een snelheid van bijna 20 procent per jaar sinds 1990. De groei van de Turkse machinebouwsector wordt ondersteund door zeer competitieve en flexibele kleine en middelgrote ondernemingen (MKB), die het grootste deel van de industriële productie in het land te vormen. Turkije biedt een hoge werkgelegenheid in de sector – momenteel aan 114.500 werknemers – en heeft een groot potentieel geschoolde arbeidskrachten.
Gunstige combinatie van concurrentiefactoren
De combinatie van de technische capaciteiten die nodig zijn om op de internationale markt te concurreren, en redelijke arbeidskosten, stelt de Turkse machine-industrie in staat een reeks van producten en componenten van hoge kwaliteit tegen betaalbare kosten aan te bieden. Een andere indicator van het geavanceerde niveau van de Turkse machine-industrie is het aandeel binnenlandse input in de productiefase dat ongeveer 85% bedraagt. Dit verkleint niet alleen de afhankelijkheid van buitenlandse bronnen, maar helpt ook andere lokale industrieën te groeien.
De machineproductie van Turkije neemt met 8,3% (2010) een steeds groter aandeel in de nationale export. De totale export van de sector bedroeg $9,4 miljard in 2010. De belangrijkste exportbestemmingen van Turkse machineproducten zijn Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Iran. Aan de andere kant importeert Turkije machineproducten uit voornamelijk China, Duitsland, Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Ondanks een sterke binnenlandse productie van machines, is de invoer van machines ($21,3 miljard in 2010) hoger dan de uitvoer, als gevolg van de toenemende binnenlandse vraag naar machines.
De machine-industrie slaagt er ook in buitenlandse directe investeringen (BDI) aan te trekken. In de afgelopen tien jaar is meer dan $771 miljoen aan buitenslands kapitaal aangetrokken.
Onlangs heeft de minister van Economische Zaken verklaard dat $ 3,1 miljard directe internationale investeringen zijn gedaan in de machine-industrie in de periode januari – juni (2012).
De toenemende vraag naar huisvesting, auto’s en andere producten zoals witgoed leidt tot een stijgende vraag naar ijzer-en staalproducten. Turkije is een van de grootste exporteurs van staalproducten en ’s werelds grootste exporteur van Rebar (versterkte balken). Ondanks de economische neergang elders in de wereld blijft de internationale vraag naar Turkse staalproducten hoog. In 2010 exporteerde het land voor $12.2 miljard aan staalproducten, zoals halffabricaten (staven, balken, pijpen, etc.), bouwmaterialen en apparaten, met een gezamenlijk volume van 17,3 miljoen ton.